Zmysły odgrywają istotną rolą podczas naszego codziennego funkcjonowania. Dzięki nim jesteśmy w stanie odbierać bodźce z zewnątrz i mają one znaczący wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Dotyczy to również zakupów, z którymi jest ściśle związany marketing sensoryczny.
Marketingiem sensorycznym określa się zbiór technik oddziaływania na zmysły, które wpływają na postrzegania produktu oraz marki. Metody te są stosowane przez producentów i sprzedawców w celu zachęcenia klienta do zakupu konkretnych produktów. Przykładem mogą być m.in. stoiska ze świeżym pieczywem i owocami, które, które przyciągają uwagę klientów swoim intensywnym zapachem oraz kolorem.
Jednak marketing sensoryczny na wzroku i zapachu się nie kończy. Cały proces oddziaływania na zmysły klienta dobrze opisuje badanie przeprowadzone przez Martina Landstroma. Zawarte w nim wnioski jasno wskazują, że oddziaływanie na wszystkie zmysły ma kluczowe znaczenie w budowaniu rozpoznawalności marki.
Oddziaływanie na poszczególne zmysły jest szczególnie istotną kwestią, która jest brana pod uwagę przez producentów opakowań. Dlatego już na samym początku prac nad danym projektem graficznym ustalane są również szczegóły dotyczące wykorzystanych technologii druku. Ma to duże znaczenie, ponieważ wykorzystanie nowoczesnej technologii, jaką jest lakier uv 3d, zwiększa atrakcyjność zarówno opakowań, jak i materiałów drukowanych. Stosowanie lakieru sensorycznego pozwala uzyskać różnorodną fakturę, co pozwala wyróżnić wybrane fragmenty treści. Ponadto zastosowanie wypukłości wydruku pozwala poczuć przekazywane informacje, co pozytywnie wpływa na odczucia klientów.